Vecka 24

Igår gick jag in i vecka 24 och bebis blir mer och mer aktiv och nu är jag så van vid alla sparkar och rörelser att jag inte ens tänker på dom. Ibland är det precis som att h*n vill att jag ska smeka tillbaka på magen så då får jag en extra hård spark så h*n försäkrar sig om att jag inte glömmt bort min lilla skatt där inne, när jag sen smeker tillbaka utanpå så blir sparkarna lugnare och tillsist avtar helt, antar på att h*n somnar.. =) Mysigt.
Känslan när man känner en spark upp vid naveln och sen några minuter senare nere vid byxlinningen är otroligt häftig, då inser man verkligen hur aktiv den är där inne.. eller så är det benen man känner uppe och armarna längre ner eller tvärtom. Otroligt mysig känsla är det iaf.

Vecka 24

Nu går det att höra barnets hjärta med ett vanligt stetoskop. Någon gång runt denna vecka är det dags för ett besök hos din MVC. Om du inte börjat träna dina muskler i bäckenbotten, så är det hög tid. Bäckenbottenmusklerna börjar tänjas ut, vilket kan leda till att du läcker urin när du hostar eller skrattar. Denna muskelgrupp används inte i dagliga aktiviteter och det kan därför vara svårt att veta om man tränar rätt. Ett tips för att träna upp musklerna igen efter att du fött är det kliniskt testade träningshjälpmedlet, Axuaflex, som finns att läsa om och beställa i graviditetsshop.

Hormonnivåerna i kroppen börjar plana ur och humöret brukar jämna ut sig. Många känner sig lugnare och gladare. Livmodern når nu ovanför naveln.

Barnet är nu ca 21cm,  långt mellan huvud och stjärt och ca 30 cm från topp till tå och väger omkring 700g. Skulle barnet födas nu har det stora chanser att överleva. Det är fortfarande litet, finlemmat och alldeles hårigt. I kroppen har vita blodkroppar börjat bildas och dess funktion är att bekämpa infektioner.

Lungorna fortsätter att utvecklas och luftvägarna formas till rör för att kunna ta in och stöta ut luft. Blodkärl och lungblåsor utvecklas i lungorna och mellan dessa kommer så småningom utbyte av syre och koldioxid ske. I lungorna börjar också ett ytspänningsnedsättande medel att bildas. Dess uppgift är att hindra lungblåsorna från att klibba ihop.



Kommentarer

Skicka ditt meddelande här:

Ditt namn:
Kommer tillbaka?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Ditt meddelande:

Trackback
RSS 2.0