Vecka 36

Nu är vi inne i 36 veckan vilket betyder 4 veckor kvar till BF!! Idag har tvättmaskinen gått för fulla muggar här hemma så nu är alla barnkläder, lakan, påslakan och örngott rena :) Nu ska bara väskan packas så är allt i sin ordning!

Helgen pyssel i trädgården med allt från krattning av löv till att faktsikt gräva upp hela rabatterna och putsa alla fönster både in och utvändigt har gett kroppen en liten slitning minsann! Mindre kul.
Har faktiskt börjat få ganska rejält ont mellan benen och så fort jag ska ställa mig upp från sängen eller lyfta benen när jag ska klä på eller av mig så riktigt smärtar det mellan benen! Någon som vet om det är normalt eller har någon anning om vad det kan bero på? Iaf inte alls skönt! Annars flyter allt på i sin ordning och jag mår bra. Har även fått lite halsbränna som gör mig riktigt illamående om jag äter fel mat och lägger mig ner efteråt.
Kollade igenom lite bilder på magen under veckorna som har gått, och HERREGUD säger jag! Vilken j*vla mage jag fått! Den har verkligen vuxit.
Har inte sett det på det sättet förut men nu såg jag verkligen vilken skillnad det är från v20 till nu v36 tillexempel! ska lägga upp bilder och visa sen! 




 Ser ni på denna bilden hur bebisen ligger ;) hehe, helt snett så magen likson lutar åt höger framifrån! ;) haha!

Info från gravid.se 

Från och med nu går de flesta på kontroller en gång i veckan eller varannan vecka. Är detta din första graviditet har barnet förmodligen fixeras sig i bäckenöppningen nu. Magen sjunker ner och det blir lättare att andas men du kanske behöver kissa oftare.

Nattsömnen blir ofta avbruten då du behöver ändra läge med kroppen. I boken Mammapraktikan kan man bland annat läsa om praktiska sovställningar för höggravida. Passa annars på att fråga din barnmorska vid nästa besök. Det kan hända att du även drömmer mycket och att drömmarna är ovanligt livliga. Många är de tankar som du bearbetar inför förlossningen och den nya familjen.

Barnet är i princip helt fullgånget och väger ca 2,8 kg. Längden är ungefär 34 cm från huvud till stjärt. De sista veckorna ska barnet äta upp sig för att klara livet utanför livmodern. Vid det här laget har du märkt att barnets rörelser har förändrats, vilket beror på att det är trångt i livmodern. Du känner antagligen bara benen och fötterna som sparkar, huvudet som studsar mot bäckenbotten och armarna med svagare rörelser. Dock brukar rörelserna upplevas som kraftfullare och tydligare. Ofta kan man se konturerna av en armbåge eller häl som putar ut mot huden. Även om rörelserna ändrar karaktär bör ingen dag förflyta utan några livstecken från barnet. Kontakta din MVC inom 72timmar om rörelserna minskar i antal. De sista veckorna kan vara tröttsamma. Ditt barn kommer att vara tre gånger så tungt vid födseln jämfört med vad det var i v.28.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Vilken fin bebismage! =)



2011-04-23 @ 13:49:38
Postat av: valeria<3 Snart är det min tur att bli mamma.

Vilken fin bebismage! =)

2011-04-23 @ 13:49:58
URL: http://valeriawikner.blogg.se/

Skicka ditt meddelande här:

Ditt namn:
Kommer tillbaka?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Ditt meddelande:

Trackback
RSS 2.0