V 28

Ny vecka och fortfarande är jag lika dålig på att uppdatera bloggen! =) Typiskt mig.
Igår, på alla hjärtansdag så fick jag åka in på förlossningen, har haft en orolig tyngd ner mot underlivet och jag tyckte att sparkarna hade avtagt ganska rejält. Dom satte ett CTG på mig och kollade hjärtljuden och där såg allt bra ut.
Sen gjorde dom ett ultraljud till för att kolla hur lillfisen mådde och allt såg bra ut, jag hade mkt fostervatten vilket var jätte bra, den kollade dom flödet genom navelsträngen och där var det mer än bra. Så jag blev jätte lättad.
Anledningen till trycker neråt var att h*n har fixerat sig redan, vilket inte är jätte bra eftersom att risken för att lillfisen vill titta ut tidigare är ganska stor. Så jag fick strickta order att ta det lugnt och inte bära tungt eller anstränga mig. Annars såg allt jätte bra och den var stor och fin och anledningen till att jag inte kände av så mycket sparkar längra var att det börjar bli trångt där inne ! =) 

Vi mår bra och jag tycker att graviditeten en så länge har varit otroligt bra och smärtfri. Lite så gnäll är det alltid men det är klart när det sker en stor förändring i kroppen sker. Och konstigt hade det väl varit om man inte kännt någon skillnad alls :)

Vecka 28
Nu går du in i graviditetens sista tredjedel
. Det är en spännande men också påfrestande tid, såväl psykiskt som fysiskt. En del kvinnor mår utmärkt under denna period, medan andra kan känna sig helt utmattade. Under dessa veckor kan du räkna med en viktuppgång på ca 4,5-5,5 kg, där barnet utgör ca 3-3,5 kg. Livmodern har under den senaste månaden växt ca 4cm och du kan känna ett tryck upp mot bröstkorgen. Detta kan ge en lätt obehagskänsla när de nedersta revbenen spänns ut.

Är du Rh-negativ görs en andra undersökning för att kontrollera om modern utvecklat antikroppar. Omkring dessa veckor görs ofta ett glukosbelastningstest, vilket innebär att man kontrolleras för att se ökad risk för graviditetsdiabetes. Även en kontroll av eventuell blodbrist görs.

Ditt barn är nu ca 25 cm långt från huvud till stjärt och vikten ca 1,2 kg. Det utvecklas och växer mycket snabbt nu. Lungorna är så pass färdigutvecklade att det klarar av att andas luft, men om barnet skulle födas så skulle hon eller han ändå behöva hjälp med andningen. Hos flickor är blygdläppar fortfarande små och täcker inte klitoris men under de sista veckorna växer de samman alltmer. Hos pojkar sjunker testiklarna ned i pungen. Fortsätt att prata med ditt barn för vid det här laget har det vant sig vid din röst. Den här sista tredjedelen av graviditeten kommer barnet framför allt att gå upp i vikt och enligt lag är barnet livsdugligt, vilket gör att det måste registreras om det föds.

info från Gravid.se



Kommentarer
Postat av: Beatrice, mamma till skrutten Robin

Åhh se till att ta det lugnt nu så lill*n inte kommer ut alltför tidigt! När har du BF?

2011-02-16 @ 09:50:40
URL: http://beabofink.blogg.se/
Postat av: Beatrice, mamma till Devin & liten i magen ♥

Oj, är bebis redan fixerad? Ta det lugnt nu då så du inte föder aldeles för tidigt! :)

2011-02-16 @ 11:43:21
URL: http://beabus87.blogg.se/
Postat av: Angelica - Gravid v38

Svar: Va roligt att du hittat till min blogg :) Mina sista veckor har faktiskt rusat iväg. Håller tummarna att de blir så för dig med!



Va skönt att allt såg bra ut, men ta de nu lugnt så inte de kommer en bebis alltför tidigt! :)

2011-02-16 @ 14:33:28
URL: http://mariaangelicasofia.wordpress.com
Postat av: Angelica - Gravid v38

Ja faktiskt :) Speciellt runt vecka 30 började det gå jättefort!

Jag har en riktig buse därinne som inte lugnat sig alls nu när dom egentligen ska de. Ska tydligen va trångt men den sparkar och är galen! ;)



Jag har varit sjukskriven sedan v23 för foglossning, som blev mycket bättre när jag kunde vila. Annars toppen! Början bestod väl av illamående större delen men de är nästan glömt ju, hihi

Hur har de gått för dig? Tog ni reda på kön eller väntar ni? :)

2011-02-16 @ 14:46:34
URL: http://mariaangelicasofia.wordpress.com
Postat av: Cherie Mårtensson - I väntan på liten

Svar: Det låter spännande att vara så långt fram och veta att det faktiskt inte är så långt kvar tills ni får träffa er skapelse :)



Jodå, jag upptäkte graviditeten i vecka 8 av att jag började bli trött och må illa och efter det har jag mest legat ner och sovit samt att jag knappt kan äta eller göra annat utan att må illa.. Trisst men jag hoppas det går över i vecka 12 :)

2011-02-16 @ 15:29:38
URL: http://cheriemartensson.webblogg.se/gravid
Postat av: Beatrice, mamma till skrutten Robin

Okej, ja då är det ett tag kvar. Men det kommer nog kännas som att det går rätt fort iallafall. Jag hade förresten BF 3 Maj med Robin som kom lite senare ;) Har du några cravings än då?

2011-02-16 @ 15:55:30
URL: http://beabofink.blogg.se/
Postat av: Sofie (v. 22+3)

OKei..jag ha tittat lite överallt på internet men bli inte klok på vad man ska ha.. finns ju så mycket. Men gillade den ni köpt

2011-02-16 @ 16:51:56
URL: http://misssoofiie.blogg.se/
Postat av: Cherie Mårtensson - I väntan på liten

Svar: Precis, i slutändan är man glad och man glömmer bort att man mådde illa osv :) Jo halsbränna har jag också börjat få nu vilket jag hoppas går över det med snart :)

2011-02-16 @ 18:35:51
URL: http://cheriemartensson.webblogg.se/gravid

Skicka ditt meddelande här:

Ditt namn:
Kommer tillbaka?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Ditt meddelande:

Trackback
RSS 2.0