Vecka 26

Bättre sent en aldrig, går snart in i v 27 men det tar vi på söndag! Jag har varit i sthlm och hälsat på min familj och några av mina vänner, så nu är min reserv batterier laddade! Riktigt skönt. =)

Lillfisen har blivit otroligt mer aktiv under bara denna veckan i sthlm, sparkarna är inte att leka med längre! Åh så jag längar tills vi får ha dig i våra famnar. I början av veckan när jag var hos mamma så fick jag så otroligt ont i magen.. hela magen blev helt hård och jag kunde knappt andas eller stå, tårarna bara forsade ner. Usch, det va  en hemsk känsla, hade så ont så hälften hade varit nog. Det gick över senare på kvällen men jag blev verkligen rädd. Tidigare under samma dag så hade jag fått mjölk i brösten, så nu kan ja inte gå/sova utan bh för då läcker det.. :P lite kul men inte en, tyker det kunde väntat.. Mamma har sina aningar om att jag kommer få för tidigt, hon har jobbat på förlossningen och kan lite om det här.. men att redan få mölk och sen sammandragningar som verkligen inte va nådiga , utan mer som värkar, så är det absolut inte omöljigt.. PUH!

Lite info om vecka 26 från gravid.se

Förmodligen passar inte dina vanliga kläder längre, för nu börjar du lagra fett kring bröst och höfter. Graviditetsstrimmor på mage och bröst bör dyka upp nu, om du alls kommer att få några. Ditt hjärta och dina njurar jobbar hårt för att hålla igång blodcirkulationen, och ta hand om den ökade mängd vätska som finns i kroppen.

Barnet är ca 32 cm långt  och väger ungefär 900g. Ryggraden blir starkare och smidigare, för att den skall orka bära kroppen. Lungorna utvecklas alltjämt och barnet växer till sig mer och mer. Med lite tur kan man höra barnets hjärtslag genom att någon lägger örat mot din mage. Ögonen är nu färdigbildade och barnet har lärt sig att både andas in och ut. När barnet hör ljud reagerar det med högre puls, och spelar du musik kan det hända att hon/han rör sig i takt. Det finns studier som visar att barnet reagerar på beröring runt denna vecka.

Har du börjat tänka på bilbarnstol ännu? Det kan vara skönt att redan på ett tidigt stadie lära in sig vad man behöver veta om detta. Tillsammans med AktaGraco har vi här information om bilbarnsstolar.

Nu börjar det bli dags att fundera på om en profylaxkurs är något för dig och din partner. Genom att förbereda er fysiskt och mentalt inför förlossningen ökar era chanser att få en fin förlossningsupplevelse. Är du ute i god tid kan du välja det kursdatum och den kursplats som passar er bäst och ni får mycket tid för träning innan förlossningen startar. Mer info om Profylax får du här


Kommentarer

Skicka ditt meddelande här:

Ditt namn:
Kommer tillbaka?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Ditt meddelande:

Trackback
RSS 2.0